Sivu 89

Muinainen kuningas valvoo yhä katseellaan Angkor Thomin kaupunkia. YLHÄÄLLÄ VASEMMALLA Kuningas Jayavarman VII:n kasvot on ikuistettu Banyonin temppelin torneihin. YLHÄÄLLÄ OIKEALLA Angkor Watista huolehtivat buddhalaismunkit. ALHAALLA VASEMMALLA Angkor Watin keskustorni kohoaa 42 metriin. Huipulta aukeaa mahtava näkymä yli temppelialueen. ALHAALLA OIKEALLA Tältä näyttivät Angkorin muinaiset rakennukset ennen kuin ne siivottiin kasveista ja koottiin kivi kiveltä. Ta Prohm on jätetty luonnontilaan. keen makea tuoksu, ja seinäreliefeissä kurottelevat tuhannet temppelitanssijat, apsarat. Suippopäisen tornin, gopuran, juurelta päästään valtavalle aukiolle, jonka keskellä leveä kulkuväylä jatkuu kohti varsinaista temppeliä ja sen viittä kuuluisaa tornia. Sadekaudella niiden kuvajaiset heijastuvat veteen temppeliä reunustavien ruohottuneiden altaiden leveydeltä. Nyt vain yksi altaan kulmista on veden peitossa, ja vierailijat ovat pakkautuneet sen äärelle kameroineen. Angkor Watin keskus on 42 metriin kohoava pyhäkkö, jota ympäröivät symmetriset rakennelmat. Pylväiden varjostamiin seinägallerioihin on kaiverrettu uskonnollisia tarinoita sekä kertomuksia temppelin rakennuttajan, kuningas Suryavarman II:n, vaiheista. Keskuspyhäkön gopuraan johtavat jyrkät portaat, joita aikanaan saivat nousta vain arvoasteikossa ylinnä olevat munkit ja kuningasperheen jäsenet. Nousemisintoa hillitsevät toiset, vähintään yhtä jyrkät askelmat, joita pitkin on hivuttauduttava alas perä perää muiden kanssa. Yli 200 hehtaarin alueelle levittäytyvän Angkor Watin alkuperäisestä käyttötarkoituksesta on keskusteltu vuosisatoja. Sitä pidetään yleensä hindutemppelinä, jonka Suryavarman varasi myös hautapaikakseen. Syystä tai toisesta kuningasta ei koskaan haudattu sinne. Temppeli on omistettu Vishnulle, rakkautta ja pysyvyyttä edustavalle hindujumaluudelle. Sisäänkäynti kompleksiin on lännestä, mikä viittaa hindulaisuudessa laskevaan aurinkoon ja kuolemaan. Hindulaisuutta ja sen pohjalta syntynyttä buddhalaisuutta tunnustettiin Angkorin valtiossa rinnakkain ja vuorotellen. Angkor Watista ovat 1500-luvulta lähtien huolehtineet buddhalaismunkit. Buddhalainen perintö elää Angkor Watissa edelleen. Munkkeja näkee siellä istumassa haljenneilla kivipaaseilla oransseissa kaavuissaan ajatuksiinsa vaipuneina tai keskustelemassa kävijöiden kanssa. KHMERIEN KIVINEN AARRE Muinaisen Angkorin kuningassuku on jättänyt nykyisen Siem Reapin kaupungin ympäristöön valtavan kivisen perinnön, jolle vetävät vertoja vain Egyptin pyramidit. Kuningas Jayavarman II perusti khmer-valtion pääkaupungin Siem Reapin pohjoispuolelle 800-luvun alussa. Khmerit elivät seudulla Jayavarmanin seuraajien johdolla vuoteen 1432, jolloin siamilaiset valtasivat Angkorin ja maa joutui vuosisadoiksi vieraan vallan alle. Kaupunki temppeleineen hautautui maa-aineksen ja kasvillisuuden peittoon. Khmerit vaelsivat etelään viljelysmaiden ja ravinnon perässä ja asettuivat lopulta Tonle Sap -järven alajuoksun ja Mekongjoen risteyskohtaan, missä nykyisin sijaitsee pääkaupunki Phnom Penh. Khmerien muinainen perintö paljastui pala palalta 1860-luvulta lähtien, kun ranskalaiset tutkijaryhmät alkoivat järjestelmällisesti kartoittaa raunioita. Angkor Wat on muinaisen valtion jäljelle jättämistä rakennuksista suurin ja tunnetuin, mutta ei suinkaan ainoa näkemisen arvoinen. Jokseenkin säilyneitä temppeleitä tai muita rakennuksia Angkorissa on yli seitsemänkymmentä, kuten punertavasta hiekkakivestä veistetty herkkä Banteay Srei, luonnontilaan jätetty Ta Prohm ja pääkaupunki Angkor Thom. KUNINKAALLISEN KATSEEN ALLA Angkor Thom, khmerin kielellä suuri kaupunki, on Angkorin nähtävyyksistä vaikuttavin. Valtavalle kaupunginportille johtaa vallihaudan yli menevä silta, jonka toisella puolella irvistävät paholaiset ja toisella puolella kuninkaan sotilaat, vastakkain hyvä ja paha. Kuninkaan katse seuraa täällä kävijää kaikkialle. Angkor Thomin perusti 1200-luvulla Jayavarman VII, joka oli khmer-kuninkaista vaikutusvaltaisimpia. Temppelien torneihin ja kaupunginmuurin jokaiseen kulmaan on hakattu hymyilevät kuninkaankasvot, jotka kuvasivat hallitsijan rajatonta valtaa. Jayavarman VII oli harras buddhalainen ja edusti mahajana-suuntaa, jonka mukaan Buddhalla voi olla useita olomuotoja. Hänen alaisilleen Buddha ja kuningas olivat yhtä. Vajaa tuhat vuotta sitten tällä paikalla kaupunginmuurin sisäpuolella oli puisia asuinrakennuksia vieri vieressä, pääkadulla kävi valtava kuhina ja tekoaltaissa kukkivat lootukset ja vesihyasintit. Nyt jäljellä ovat enää kiviset temppelit. Angkor Thomin kaduilla voi helposti vaeltaa tuntikausia. Paikannimet, kuten Voiton portti ja Elefanttipenger, kertovat vanhan sivistyskansan historiasta ja menestyksestä. Angkor Thomin maantieteellisessä keskipisteessä sijaitseva Bayonin temppeli on yksi suosituimmista käyntikohteista. Temppelin alkuperäinen tarkoitus ei ole tutkijoille selvinnyt, ja mysteeriä lietsovat pyhäkön 54 torniin hakatut yhteensä 200 kuninkaan kuvaa, joiden armelias hymy ei jätä tulijaa hetkeksikään yksin. KESÄ­ELOKUU 2007 BLUE WINGS 89

Section 1

Section 2

Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Page 105
Page 106
Page 107
Page 108
Page 109
Page 110
Page 111
Page 112
Page 113
Page 114
Page 115
Page 116

Why do I see this page ?

Your Flash Player is older than version 7 or Javascript is not enabled. What you see is the raw text of the publication.

To read this Digipaper-publication install/update your Flash Player from this link or enable Javascript.

For proper operation Digipaper-publication needs Flash Player version 7 or newer.

Install the latest version of Flash Player from this link.
© Copyright 2004-2006 Mederra Oy